Zeepier ook in 2015 weer naar Leka

Visdagen 7 en 8

Dinsdag staat er nog best wel veel (zuidoosten) wind als we vertrekken. We steken snel het fjord over en varen onder de oever naar het zuiden waar we net als gisteren een paar plekken hebben waar we een beetje uit de wind kunnen vissen. De voorspelling is dat de wind in de loop van de dag afneemt en tegen de avond zal toenemen tot een echte storm. De hele dag gevist onder een lekker zonnetje en soms zelfs windstil. Best veel vis gevangen 1,5 grote krat (is gelijk aan 3,5 visserij viskist).

De terugweg is wat onstuimiger dan verwacht. De wind begint direct aan te trekken als we de luwte van de vaste wal verlaten. Gedurende een uur worden we flink door elkaar geschud en lopen de golven soms bijna achterin de boot. De mannen in de andere boot die meer open is dan de onze worden gepekeld in het overkomende zeewater.

We moeten de vis schoonmaken op de snijtafels op het steiger in een vliegende storm.

Woensdagochtend -de laatste visdag- als we opstaan waait het nog steeds behoorlijk hard. De afgelopen nacht gong het zo erg tekeer dat het huis stond te trillen en te kraken. Deuren klapperden en ramen rammelde in de kozijnen. Een heuse storm. De meesten van ons zijn van het geweld wel een paar keer geweest. De ochtend kan er dus niet gevist worden. Tijd voor de klusjes. Op de heenreis is het spatbord van de aanhanger losgeraakt en is de band kapot gegaan. Onderweg hebben we in Elverum (Noorwegen) een nieuwe band gekocht. Het nieuwe wiel van de aanhangwagen moet gemonteerd worden evenals het spatbord. In de supermarkt hebben we nieuwe slotboutjes voor het spatbord gekocht. Bjørn zou nog kijken naar geschikte ringen. Wim had echter nog even in zijn wonderkistje gekeken en daar geschikte ringen gevonden. Toen Bjørn kwam met ringen (die overigens niet bruikbaar waren) waren we dus al voorzien.

De hele week hebben we uitgezien naar tørfisk (stokvis) voor collega Paul. Normaal hangt het hier in het voorjaar gewoon aan een hut bij de ferry en krijg je het zo mee als je het aan de beroepsvisser vraagt. Echter dit keer hangt er niets. Alle Noren die we spreken, gevraagd waar we het kunnen kopen. Tevergeefs! Zelfs Bjørn weet niet waar we er aan kunnen komen.Dus weer geen stokvis voor Paul.

Tegen de middag begint zoals voorspeld de wind af te zwakken en kan onze laatste visdag alsnog beginnen. We blijven dicht bij huis en vangen toch nog een leuk klusje vis

IZeepier is benieuwd of we alles kunnen meenemen. Anders maken we Bjørn er wel blij mee hopen we. We hopen morgenochtend de ferry van 09:35 te pakken. Dan zijn we als alles goed gaat zo rond 19:00 in Koppang, waar we twee hutten gehuurd hebben om te overnachten.

Snif, snif en dan is het al bijna weer afgelopen.

Mieke

Goede reis terug ik heb meegenoten van de verhalen en de foto's!

Thom&Marga de Waard

Hallo Mannen.
Erg bedankt, dat wij mee mochten genieten van jullie visavonturen.
Zoiets inspireert wel.
Maar gelukkig nog maar 3 weekjes, dan kunnen wij ook weer.
Dus nogmaals bedankt, en tot horens.
Groet Thom en Marga.