Zeepier ook in 2015 weer naar Leka

Foto's ontvangen van de nieuwe boot van Karl Oddvar

Gisterenavond ontvingZeepier een sms van Karl Oddvar met een paar foto's van de nieuwe boot die hijaangeschaft heeft en waarmee wij dus op pad gaan om te vissen. Het blijkt een soort overgangstype tussen een traditionele Noorse sloep en een wat moderner scheepje met een opbouw te zijn. Op grond van de aanwezige uitrusting die zichtbaar is op de foto's, lijkt het een scheepje dat voorheen ergens door een lokale beroepsvisser is gebruikt voor long-lijnen.

Het lijkt zo op het eerste gezicht nog niet eens zo'n gek bootje, hoewel dat lierwerk midden op het dek wel een 'sta in de weg' zal zijn en ook de mast achterop niet echt handig is. Vooral als je een "hanger" moet losvaren kan die mast lelijk in de weg zitten. Hoe de motor in dat ding zit is nog wel een verrassing. Ik hoop niet dat die ergens midden op het dek staat. Het uiterst moderne uitlaatsysteem van de motor voorspelt niet veel goeds op dit punt. Op de foto lijkt het op het eerste gezichtdat de dieseltank een gekantelde oliedrum is die aan bakboord tegen de kajuit geplaats is (het zal wel iets geavanceerder zijn want de foto is niet van de beste kwaliteit). Hoe de besturing en aandrijving in elkaarzit is ook verrassing. Het roerwerk lijkt niet hydraulisch te functioneren, gezien de zichtbare kettingen. Of er sprake is van een keerkoppeling of dat de propellorbladen verstelt moeten wordenom vooruit of achteruit te varen is niet zichtbaar.

Er is ook besturing in de kajuit (gaat Zeepier vanuit tenminste). Tenminste er werd eerder al gemeld dat dit bootje een ingebouwde GPS-plotter heeft en die zit natuurlijk binnen. Zeepier gaat er niet vanuit dat je door dat linkerraampje moet kijken of je op koers ligt. De schipper staat dan in elk geval droog.

Zeepier hoopt dat deze boot niet zo naar taan stinkt als de "Berenboot" deed die we eens hadden in Sørbøvåg. Als dat zo is dan kun je gerust zeeziekte pilletjes nemen want anders wordt je zeeziek van die taanlucht. Pffft wat een luchtwas dat. Wim, Rene en George hoefden toen nog net niet met een wasknijper op te vissen.Zeepier en Wiegert bleventoen tijdens het vissen met zijn bootje zelfs expres bovenwinds van dat bootje! Wat een lucht die vers gekookte taan!

Kortom dit bootje ziet er niet echt slecht uit maar wordt wel een echte verrassing.

Kees uit Soest.

Ik krijg jullie fotomail 2x in de mailbox, de verhalen 1x, misschien kan je een van mijn mailadressen schrappen?
Nog een klein vraagje, jullie hebben toch 2 boten, niet??
Alvast veel plezier met de voorpret!