Zeepier ook in 2015 weer naar Leka

Visdagen 3 en 4

Niet zoveel over te zeggen deze 2 dagen. Dag 3 was er veel wind uit het zuidwesten en regelmatig een fikse hagelbui. Eerst maar even de ergste hagelbuien afgewacht. Tegen koffietijd kwam Bjørn Harald even vragen of alles goed ging. Een reuze aardige kerel die met zijn vrouw het restaurantje Leka Spiseri runnen. Zijn Noors is niet te verstaan binnensmonds gemompel en zijn Engels niet te verstaan. Zal wel van de snus komen die hij met enige regelmaat uit zijn blikje peutert en achter zijn kiezen stopt.

Uiteindelijk pas tegen de middag vertrokken. Die hagelsteentjes komen de door de wind overigens behoorlijk aan in je gezicht. Dus richting zuiden gevaren (richting het eilandje Dolmøy). Daar ligt een onderwaterbergje een beetje beschut en verder kunnen we onder het oppertje van Dolmøy vissen. De dag afgesloten met een bescheiden aantal kabeljauwen.

Dag 4 begint mooi maar het waait erg hard zodat we er niet uit kunnen met de boten. Een engen kerel gevonden bij de hut. Volgens ons is het de notiore smokkelaar Willem Hoffleder.

Wat rond gelummeld bij het huis en nog wat lijntjes geknoopt voor de snode plannen in de komende dagen. Tussen de middag het restje hachee als lunch gebruikt en daarna diesel kopen en wat boodschappen doen. Verder een rondje over het eiland gereden.

Onderweg vele tientallen herten gezien die gewoon langs de weg blijven staan alsof ze niets te vrezen hebben. Dat terwijl er jaarlijks toch zo’n 300 afgeschoten worden om het bestand een beetje onder controle te houden. Na het avondeten gaan we nog een paar uurtjes op het havenhoofd vissen met de zeepieren die Wiegert op het wadje voor het huis gestoken heeft. Na wat papgulletjes hebben we door hoe we scharren kunnen vangen. Al snel hebben we een stuk of 13 grote scharren. Met groot bedoel ik een maat die je in Nederland nooit ziet. Denk dan gerust aan rond de 35 tot 40 cm lang.

Het avondeten bestond op visdag 4 uit varkenshaas met paprika en rijst. Overigens op visdag 1 was dat schouderkarbonaden met speciebonen; op visdag 2 was dat hachee, bloedworst en rode kool; op visdag 3 kip parmigiani. Zo weten jullie ook wat er genuttigd wordt. De komende dagen krijgen we nog bruine bonen met speklapjes; fishermans pie met aardappelpuree, varkenshieps met kaas gegratineerde spruitjes en creme fresh; spare rib met gemengde groenten en kippendijen met appelmoes.

Mieke

Ik zie het al jullie vermaken je prima! En de inwendige mens heeft ook niet te klagen.