Zeepier ook in 2015 weer naar Leka

De eerste 2 visdagen

Woensdag is het prachtig weer en gaan we direct na het ontbijt de boten inspecteren en op orde maken. Karl Oddvar is voor zijn werk op pad en heeft een vriend van hem (Bjørne)bereid gevonden om ons te woord te staan als we vragen hebben en zo nodig te helpen. We bellen Bjørne om te melden dat we er zijn en maken een afspraak voor 11:30 uur. Ondertussen maken we de boten als klaar. Om 10:00 ur komt Bjørne haven op en maakt snel veen kennis; vertelt hoe je de boot start en zegt dat hij zoals afgesproken om 11:30 uur terug komt. Hij moet nu even met de ferry naar de vaste wal.

Wij maken ondertussen de boten verder in orde, doen boodschappen en kopen diesel in. Om 11:30 uur maar koffie drinken en wachten op Bjørne. Op echt Noorse wijze komt die dus niet meer opdagen. Dus dan maar vissen; we redden ons ook zo wel.

Deze eerste keer besluiten we naar het zuiden te varen. De boot met Wim, Geroge en Rene langs onder de Leka oever en Niels, Wiegert en Zeepier besluiten over te steken en langs de vaste wal oever naar het zuiden te varen. Het idee is daarbij om onderweg aantrekkelijke visstekken af te vissen om zo snel de onmgeving te verkennen wat betreft hot spots. We hebben afgesproken dat we elkaar treffen bij een midwater boei net voor het eiland Dolmoy; ten zuiden van Leka.Lekker in de zon de hele middag gevist en een leuk klusje vis gevangen, Waaronder een paar mooie kabeljauwen vanrond de80 cm. Niels heeft duidelijk plezier in het geheel en doet wat betreft de vangsten niet onder voor de rest.

Donderdag is het weer mooi weer. Nu eerste naar het noorden en dan proberen zover mogelijk naar het westen te komen. Ten noorden van Leka ligt een gebied met veel onderwaterbergjes waar over het algemeen wel een visje te vangen is. Ook nu op de 1e stek aangekomen direct alle 3 de hengels krom. Zeepier een mooie Leng, Niels de grootste kabeljauw van vandaag in onze boot (80cm) en Wiegert moet even wachten tot het schepnet vrij is; helaas is dan zijn vis van de haak verdwenen.

Niels wilde zijn nieuwe reelhengel ook uitproberen en op een diep stukje snel een stuk makreel aan de haak en vissen dus. De bodem was slib op ca 100 meter diep en dat betekent vaak dat je Lom vangt.

Mocht te pret niet drukken; totdat er natuurlijk zo'n Lom bij Niels aan de haak boven kwam. De grootste die Wiegert en Zeepier in al die jaren gezien hebben. Vol met bulten van de haringwormen die in zijn lijf zaten. Niels vond het maar een smerig "wrattenbeest" en liet hem door Zeepier onthaken en door Wiegert overboord zetten.

De hele dag heerlijk gevist in een lekker zonnetje. Zeepier had het zo warm dat hij alleen nog een T-shirt aanhad onder zijn drijfpak en zelfs dat was drijfnat van het zweet. Opnieuw vandaag een leuk klusje vis.

Wiegert ontving de pechprijs vandaag. We moesten in totaal 4 keer terugvaren om een "hanger" lost te krijgen. Een keer lukte dat niet en verloor hij zijn pilkertje. Dat samen met die verloren kabeljauw direct deze ochtend,was genoeg om deze presticieuze prijs in ontvangst te mogen nemen.

Wat er in deze verpakking zat zullen we later nog wel eens vertellen. We hebben dit slechts aan een zeer select aantal mensen via whatsapp durven meedelen.

Dennis

T staat m vast er goed ;)
(dit hoeft uiteraard NIET op de gevoelige plaat vastgelegd te worden ;) )

Eef

Hoi, die Wiegert heeft echt pech, ik ben wel benieuwd wat er in de pech zak zit,dus jullie hebben wel mooi vis weer ,hier is het vandaag ook heel mooi weer geweest.
Wat is een Lom?? kun je niet een foto maken als jullie er weer 1 vangen,ik zou zeggen nog veel vis plezier,en ik kijk uit naar jullie nieuwe verhalen en foto s groetjes Eef